FILM AND DREAM the problematisation of the use of the oniric metaphor in relation to findings of neuroscience

Časopis: Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti

Volume 32

ISSN: 1450-5681

Stranice: 27-42

Link: https://fdu.bg.ac.rs/uploads/files/Institut/ezbornik/Zbornik%2032/Milo%c5%a1%20Milo%c5%a1evi%c4%87_FILM%20I%20SAN%20%e2%80%93%20OPRAVDANOST%20UPOTREBE%20ONIRI%c4%8cKE%20METAFORE%20NA%20TEMELJU%20NALAZA%20NEURONAUKA.pdf

Apstrakt:
Budući da se metod poređenja filma i sna u teoriji filma oslanja na shvatanje prirode sna sa kraja devetnaestog i početka dvadesetog veka, postavlja se pitanje opravdanosti ovakvog pristupa kao i validnosti njime dobijenih rezultata ako se u obzir uzmu nalazi neurostudija sa početka novog milenijuma. Dosadašnja saznanja o neurofiziološkoj osnovi sanjanja i recepcije filma navode na zaključak da je upotreba analogije i metafore film-san u studijama filma u izvesnoj meri opravdana i utemeljena, ali i da je neophodno proširenje shvatanja pojma sna od svođenja na ispoljavanje nesvesnih želja i potreba, kroz proučavanje pre svega procesa sekundarne elaboracije. Takođe je ukazano na brojne zaključke i koncepte koji se moraju revidirati kao posledica proširenja korpusa znanja o prirodi sna i na moguće načine validnije upotrebe analiziranog metoda.
Ključne reči: onirička metafora, teorija filma, neuronauka, recepcija filma, sekundarna elaboracija