Povezanost kreativne produkcije i emotivnog doživljaja

Časopis: Primenjena psihologija

Volume, no: 10 , 3

ISSN: 1821-0147

DOI: 10.19090/pp.2017.3.335-353

Stranice: 335-353

Link: http://primenjena.psihologija.ff.uns.ac.rs/index.php/pp/article/view/2066

Apstrakt:
U istraživanju se ispituje stepen i vrsta povezanosti između kreativnosti odgovora, različitih dimenzija emocionalnog doživljaja (valence i pobuđenosti), bliskosti sadržaja i vremena reakcije. Eksperiment je izveden uz učešće 38 studenata Fakulteta dramskih umetnosti iz Beograda, a za vizuelnu stimulaciju korišćena je IAPS baza (International Affective Picture System) iz koje je izabrano deset fotografija tako da je vrednost valence i pobuđenosti sistematski varirana. Ispitanicima su najpre izlagane izabrane fotografije i od njih je traženo da ocene koliko im je blizak njihov sadržaj. Nakon toga je preklapanjem deset izabranih fotografija napravljeno 25 superponiranih vizuelnih stimulusa koji su izlagani u drugoj sesiji kada je od ispitanika traženo da smisle najbolji naslov za svaki od njih, uz merenje vremena reakcije. Mera kreativnosti odgovora dobijena je izračunavanjem koeficijenta kreativnosti koji je namenski konstruisan za potrebe istraživanja. Rezultati regresione analize su pokazali da su valenca i vreme reakcije statistički značajni i vrlo dobri prediktori kreativnosti odgovora. Veza valence i kreativnosti je negativna, a vremena i kreativnosti je pozitivna. Analizom glavnih komponenti koja je uključivala pet varijabli (valencu, pobuđenost, bliskost sadržaja, kreativnost odgovora i vreme reakcije) dobijena su tri faktora, koji objašnjavaju ukupno 94.51% varijanse, od toga je dva visoko zasićena kreativnošću. Rezultati proširuju uvide o odnosu emocionalnog doživljaja i kreativne produkcije sugerišuću da se varijablama valence i vremena može objasniti njihova povezanost kao i da one leže u osnovi dva procesa koji čine kreativno mišljenje.
Ključne reči: creativity, emotion, valence, arousal, familiarity of content, reaction time