Ambivalencija u kreativnoj produkciji studenata umetnosti
Ambivalencija u kreativnoj produkciji studenata umetnosti
Autori:
Časopis: Primenjena psihologija
Volume, no: 13 , 1
ISSN: 1821-0147
DOI: 10.19090/pp.2020.1.119-138
Stranice: 119-138
Link: https://doi.org/https://doi.org/10.19090/pp.2020.1.119-138
Apstrakt:
Savremeni autori produbljuju uvide o kreativnom procesu ispitujući homospacijalno mišljenje zasnovano na ukrštanju udaljenih asocijacija koje su suprotstavljene u razvoju novih ideja. Upitno je da li se ukrštanje zasniva isključivo na pret-postavkama semiotičke raznorodnosti, ili pak emocije imaju izvesnu ulogu u povezivanju različitih asocijacija. Cilj ovog istraživanja je ispitati razlike između sadržaja koji izazivaju kongruentne i nekongruentne emocionalne doživljaje u pogle-du njihovog delovanja na kreativnu produkciju. Stepen kon-gruentnosti emocionalnog doživljaja kontrolisan je na dimen-zijama valence i pobuđenosti. U eksperimentu su učestvovali studenti dramskih umetnosti (N = 32), a za vizuelnu stimu-laciju korišćena je IAPS baza (International Affective Picture System): Ukrštanjem 32 fotografije napravljeno je 56 super-poniranih vizuelnih kompozicija u kojima su vrednosti valence i pobuđenosti sistematski varirane, tako da se uzorak sastojao od kompozicija izrazitog, umerenog i odsutnog kontrasta kako na dimenziji valence tako i pobuđenosti, kao i kompozicija koje su u potpunosti neutralne jer imaju srednje vrednosti na obe dimenzije. Nakon izlaganja od studenata je traženo da za svaku kompoziciju smisle kreativan naslov, dok je kreativnost merena pomoću koeficijenata zasnovanih na proceni original-nosti i intencionalnosti odgovora. Analizom varijanse potvrđen je efekat kontrasta na dimenziji valence, ali ne i pobuđenosti. Kontrast valence pozitivno je koreliran sa kreativnošću i može biti njen prediktor. Rezultati proširuju uvide o homospacijalnom mišljenja i delimično mogu biti objašnjeni psihodinamskim konceptom reparacije, potvrđujući pritom značajnu ulogu am-bivalencije u generativnim procesima.
Ključne reči: emocionalni doživljaj, kontrast, kreativnost, pobuđenost, valenca
Kategorije objave:
Bibliografske reference nastavnika Univerziteta Singidunum
Zahvaljujemo se što ste preuzeli publikaciju sa portala Singipedia.
Ukoliko želite da se prijavite za obaveštenja o sadržajima iz oblasti ove publikacije, možete nam ostaviti adresu svoje elektronske pošte.